Kunderne ønsker de fysiske butikker
Men den skal se anderledes ud.
- Den digitale udvikling med e-handel, smartphones og hyperforbundne forbrugere er ikke den fysiske butiks undergang – tværtimod har den alle muligheder for en renæssance, men det kræver et skarpt fokus på oplevelser og omnichannel, siger forbruger- og detailhandelsekspert Mai Thomsen, som sammen med kollegaen Mette Skovgaard Frich er forfatter til en ny bog "Retail-Renæssance 2.0".
Den fysiske butik har mistet sit monopol, men den har ikke mistet sin relevans, mener forfatterne.
Men man skal have færre kvadratmetre end i dag, og fokus ændres fra kvantitet til kvalitet.
Retail Institute Scandinavias forbrugerundersøgelser viser bl.a., at de danske butikker kan blive meget bedre til at servicere kunderne, at forbrugerne vil have mere rum til udforskning og inspiration, og at shopping for mange er en lejlighed til at være sammen med andre og hygge sig.
- Nogle går endda så langt som til at prædike, at den fysiske butik skal tænkes som et 'retail theatre' for, at den kan levere den slags underholdningsdimensioner, forbrugerne ikke får online. Hermed understreges betydningen af, at et brand forstår at lave en 'live performance' med alt, hvad det indebærer af autencitet og intensitet, siger Mette Skovgaard Frich.